PISTEBOGEY

Pelaaja saa aina 2 pistettä pelatessaan reiän omaan laskennalliseen pariinsa (esim. jos pelattava väylä on par 4 ja pelaaja saa tasoituksensa mukaan 2 lisälyöntiä kyseiselle väylälle, on pelaajan laskennallinen par 6). Jokainen lyönti alle tasoituksen antaa yhden lisäpisteen ja jokainen lyönti yli tasoituksen vähentää pisteen. Kaksi yli parin tai enemmän ei anna yhtään pistettä. Kun pelaajalla ovat mahdollisuudet pisteiden saantiin reiällä menneet (esim. edellä mainitussa tilanteessa pelaaja on lyönyt jo 8 lyöntiä), on pallo hyvä poistaa pelistä nostamalla se taskuun. Voittaja on se kilpailija, joka saa korkeimman yhteispistemäärän.

BEST BALL

Parikilpailu. Kumpikin pelaa omaa palloa omalla tasoituksellaan. Kultakin reiältä huomioidaan joukkueen tulokseksi parempi nettotulos. Jos toinen pelaaja ei pelaa reikää loppuun saakka, siitä ei seuraa rangaistusta. Kilpailun tulos ei vaikuta pelaajien tasoituksiin.

GREENSOME

Parikilpailu. Molemmat pelaajat lyövät jokaiselta tiiltä aloituslyönnin. Pelaajat valitsevat parhaan pallon pelipallokseen. Tätä palloa jatkaa se pelaaja, jonka pallo poimittiin pelistä pois. Tämän jälkeen palloa lyödään vuorotellen reikään asti. Joukkueen tasoitus määräytyy siten, että pelaajien tasoitukset lasketaan yhteen, jaetaan kahdella. Kilpailun tulos ei vaikuta pelaajien tasoitukseen.

AMERIKKALAINEN GREENSOME

Kahden hengen joukkuein pelattavassa lyöntipelissä joukkueen molemmat pelaajat lyövät avauslyönnin ja molemmat suorittavat myös jatkolyönnin, mutta joukkuetoverin pallolla. Näiden kahden jälkeen joukkue valitsee itselleen mieluisemman pallon ja jatkaa sillä vuorotellen reikään saakka. Peliä jatkaa se, joka viimeeksi ei lyönyt jatkettavaa palloa. Joukkueen tasoitus määräytyy siten, että pelaajien tasoitukset lasketaan yhteen, jaetaan kahdella. Kilpailun tulos ei vaikuta pelaajien tasoitukseen.

FOURSOME

Parikilpailu. Ennen pelin alkua päätetään kumpi pelaajista avaa parilliset ja kumpi parittomat väylät. Avauslyönnin jälkeen palloa lyödään vuorotellen reikään asti. Joukkueen tasoitus määräytyy siten, että pelaajien tasoitukset lasketaan yhteen, jaetaan kahdella. Kilpailun tulos ei vaikuta pelaajien tasoitukseen.

SCRAMBLE

Joukkueen kaikki pelaajat (2-4 pelaajaa, riippuen kilpailusta) lyövät tiiltä ja avauksien jälkeen joukkue valitsee mielestään parhaimmassa paikassa olevan pallon. Pallon paikka merkitään. Pelaaja, jonka pallo valitaan, lyö ensimmäisenä. Sen jälkeen joukkueen toinen jäsen pudottaa pallonsa, kuitenkin enintään yhden mailanmitan päähän merkitystä paikasta. Pallon pudottamiseen sovelletaan sääntöä 20-2b ja c. Kukin joukkueensa jäsen pelaa omaa palloaan. Peli jatkuu samalla tavalla, paitsi viheriöllä pallot asetetaan. Hiekkaesteissä pallojen asema palautetaan samaksi kuin valitun pallon asema, jos valittu pallo on jalanjäljessä kaikki lyövät pallonsa jalanjäljestä.

Tasoitus: Tasoituslyöntien määrä on 25 % yhteenlasketusta tasoituksesta kahden ryhmässä, 15 % kolmen ryhmässä ja 10 % neljän ryhmässä.  Joukkueen pelitasoitus ei voi olla kuitenkaan suurempi kuin tasoitukseltaan joukkueen parhaimman pelaajan pelitasoitus. Kilpailutulos ei vaikuta pelaajien tasoituksiin.

TEXAS SCRAMBLE

Kaikki joukkueen pelaajat lyövät tiiltä ja avauksien jälkeen joukkue valitsee mielestään parhaimmassa paikassa olevan pallon. Pallon paikka merkitään. Pelaaja, jonka pallo valitaan, jättää lyönnin väliin. Sen jälkeen joukkueen muut jäsenet pudottavat pallonsa, kuitenkin enintään yhden mailanmitan päähän merkitystä paikasta. Pallon pudottamiseen sovelletaan sääntöä 20-2b ja c. Kukin joukkueensa jäsen pelaa omaa palloaan. Peli jatkuu samalla tavalla, paitsi viheriöllä pallot asetetaan. Hiekkaesteissä pallojen asema palautetaan samaksi kuin valitun pallon asema, jos valittu pallo on jalanjäljessä kaikki lyövät pallonsa jalanjäljestä.
Tasoitus: Tasoituslyöntien määrä on 25 % yhteenlasketusta tasoituksesta kahden ryhmässä, 15 % kolmen ryhmässä ja 10 % neljän ryhmässä. Kilpailutulos ei vaikuta pelaajien tasoituksiin.

LIPPUKILPAILU

Lippukilpailua pelataan lyöntipelinä eli jokainen reikä pelataan loppuun saakka. Lippukilpailussa pelaaja käyttää tasoituksensa verran yli kentän par'in lyöntejä (esim. par 71 + pelitasoitus 16 = 87 lyöntiä).

Lopputulos on se paikka, johon pelaajan viimeinen lyönti päätyy. Jokaisen pelaajan loppupaikka merkitään pienellä "lipulla", jossa on pelaajan nimi. Lippu tulee asettaa näkyvään paikkaan väylälle (eli ei esimerkiksi raffiin tai bunkkeriin, vaikka pallo sinne jäisikin) eikä missään tapauksessa viheriölle vaan viheriön läheisyyteen. Jokainen merkitsee lippuun ennen sen asettamista väylän numeron sekä arvioi matkan lipulle mahdollisimman tarkkaan.

Vinkki: jos hyvin lähellä on toinen lippu, tarkistakaa mikä lukema siihen on merkitty.

Jos pelaaja pelaa alle oman tasoituksensa, hän jatkaa peliä toiselle kierrokselle (1. väylältä) niin kauan kuin lyönnit riittävät. Tällöin merkkarin tulee lähteä mukaan.

Tuloskorttia ei tarvitse palauttaa caddiemasterille ellei kierros ole pelattu alle oman tasoituksen (= kierros on jatkunut toiselle kierrokselle). Kilpailu vaikuttaa tasoituksiin ainoastaan tasoitusta laskevien korttien osalta.

Kun lyönnit on käytetty, on kyseisen pelaajan kierros ohi. Hänen tulee kuitenkin jatkaa ryhmän mukana merkkarin ominaisuudessa. Pelin jouduttamiseksi, emme suosittele että hän jatkaa pelaamista, ellei takana ole reilusti tyhjää tilaa.

 

TUTUSTU PALVELUIHIMME! 

Tarjolla golfopetusta, monipuoliset harjoitusalueet sekä kodikkaasta klubitalostamme löytyvät klubiravintola, pro shop sekä wc- ja pukeutumistilat miehille ja naisille. 

>> LUE LISÄÄ

 

ETSITKÖ TÄTÄ? 

Jos et löytänyt etsimääsi, niin...

>> KLIKKAA TÄSTÄ


 Kyllä, nopeasti
 Kyllä, pienen etsinnän jälkeen
 En löytänyt